Hoofdsponsor van RTC Twente - Fietz Denekamp Hoofdsponsor van RTC Twente - Morein Kunststoffen Hoofdsponsor van RTC Twente - Rabobank Denekamp Hoofdsponsor van RTC Twente - Welkoop Denekamp

 Wielcontact April 2015

Wie zijn......... Ingrid Weda en Marlijn Kamphuis (Gerwin te Velthuis)


In deze editie van Wielcontact wordt aandacht besteed aan het vrouwenwielrennen. De laatste jaren is een ware hype ontstaan rondom fietsende dames. Speciale vrouwentoertochten worden georganiseerd, het ledenblad van de NTFU richt meerdere pagina’s in met uitsluitend informatie voor vrouwen en nu gaat de plaatselijke FietZ ook een apart dameshoekje creëren in de nieuwe winkel. Hoe kan het toch dat dameswielrennen zo in opkomst is? Clubjournalisten Rudi en Gerwin gaan op onderzoek uit en hebben Ingrid Weda en Marlijn Kamphuis uitgenodigd voor een goed gesprek.


Ingrid kennen we als een enthousiaste fietser in groep 4b. Ze is getrouwd met Theo en heeft drie kinderen. In haar vrije tijd houdt ze zich naast het wielrennen onder andere bezig met het vervaardigen van kunstwerken van glas-in-lood, zit ze regelmatig achter de naaimachine, is ze als bestuurder actief bij de Gym- en Turnvereniging Dos’19 én zingt ze bij Vivace. Gedurende de wintermaanden doet Ingrid ook aan aquaspinning zodat ze vanaf maart haar mannetje kan staan op de fiets in de groep bij RTC, en op de dinsdagavond in een vriendinnengroep.
Marlijn is ook al jaren lid van de vereniging maar, zoals zo vaak het geval, is ze gestopt op de zondagochtend met fietsen toen de kinderen kwamen. Marlijn heeft het fietsen zeker niet vaarwel gezegd. In de winter volgt ze trouw de RPM lessen bij JoyMe en gedurende de zomermaanden wordt er eveneens stevig doorgetrapt op de dinsdagavond in de vriendinnengroep. Ook kennen we haar misschien nog van het uitdelen van de krentenbollen tijdens de veldtoertochten. Met haar man Marcel en twee kinderen reist ze ieder jaar op de bonnefooi met de vouwcaravan naar Oostenrijk. Daarnaast zingt ze in het popkoor ‘Reload’ en is actief als hobby fotograaf.

Met Ingrid en Marlijn is het gezellig aan de keukentafel!

Wanneer zijn jullie begonnen met wielrennen?
I: Iedereen die Kamphuis heet in Denekamp doet zo’n beetje actief aan wielrennen, dus ben ik op mijn 18e begonnen met fietsen. 
M: Aangezien Marcel de broer van Ingrid is ben ik dus ook deel gaan uitmaken van de Kamphuisfamilie. Een voorwaarde om de familieband goed te houden is dat je moet wielrennen ;-)
Kunnen jullie verklaren waarom vrouwenwielrennen zo in opkomst is de laatste jaren?
-    Het dameswielrennen is zo populair geworden omdat  mensen, dus ook vrouwen steeds meer de  behoefte voelen om terug te gaan naar de basis. Lekker naar buiten de natuur in, aldus Ingrid. Met wielrennen ben je helemaal op jezelf aangewezen en kun je heerlijk je hoofd leegmaken. Buitensporten zijn überhaupt steeds meer in opkomst, zie bijvoorbeeld hardlopen en vrouwenvoetbal. Je kunt met wielrennen je eigen tijd goed indelen. Ook de successen van Leontien van Moorsel en Marianne Vos dragen bij aan een positief imago van de wielersport. 
Fietsen jullie liever met uitsluitend dames in de groep of geven jullie de voorkeur aan de combinatie dames- en heren?
-    Met dames heb je eerder wat diepgaande gesprekken. Met mannen gaat het meer over van alles en nog wat. Dit kan natuurlijk ook aan het ‘doordraaisysteem’ liggen. Marlijn fietst op dit moment dus alleen op de dinsdagavond met vrouwen maar Ingrid vindt dat vanuit sportief oogpunt gemengd fietsen de voorkeur geniet. Een ander belangrijk aspect om met mannen te fietsen is dat mannen altijd bereid zijn om een bandje te verwisselen bij lekrijden. Wat Ingrid betreft hoeft er dus niet een aparte damesgroep te komen bij RTC.  
Wat kan het bestuur van RTC Twente doen om het vrouwenwielrennen binnen de vereniging te stimuleren?
-    Op de eerste plaats is het zinvol dat vrouwen een eigen kledinglijn hebben binnen de club (Ingrid laat haar kleding na aanschaf op maat maken). Dit zorgt er voor dat ook de vrouwen goed gesoigneerd op de fiets zitten, misschien zelfs een eigen kleurstelling die een klein beetje afwijkt van de huidige clubkleuren. Vanuit de vriendinnengroep zijn inmiddels al vijf vrouwen lid geworden van RTC omdat een lidmaatschap bij de NTFU nou eenmaal zijn voordelen heeft. Het is belangrijk om deze voordelen goed te communiceren.
Tijdens het interview zijn we aan het brainstormen over de mogelijkheden die RTC heeft om, niet alleen dameswielrennen te stimuleren, maar ook hoe RTC überhaupt een toename van het ledenaantal kan realiseren. 
-    Wat we zien is dat RTC bekend is van het wielrennen, maar veel minder bekend onder de atb-ers en crossers in het najaar en de winter. We zouden ons bijvoorbeeld veel meer moeten richten op de buurmannen die op de zondagochtend op de mountainbike stappen. Als bij deze vriendengroepjes beter bekend is wat de voordelen van een lidmaatschap zijn dan zijn ze naar alle waarschijnlijkheid eerder geneigd om lid te worden van een fietsvereniging. Veel niet-leden zien het aangaan van een lidmaatschap als het aangaan van een verplichting om te moeten fietsen op de gestelde tijden, terwijl dit helemaal niet het geval is. Waar komt dat idee vandaan of is dit alleen maar een excuus om geen lid te hoeven worden?
Daarnaast constateren we dat binnen RTC ook een zekere mate van vergrijzing ontstaat. Overigens met alle respect voor de 60 plussers binnen de vereniging. Ga vooral zo door!
Waarom is er zo weinig instroom van twintigers en begin dertigers? Misschien kunnen we de volgende keer een jong iemand vragen voor het Wielcontactinterview?
Normaliter worden er vragen gesteld over de favoriete wielerkoers en meest memorabele wielrenmomenten. De dames volgen nagenoeg niet passief het wielrennen. Toch weet Marlijn ons te verrassen door aan te geven dat ze de bergritten van de Tour de France wel nauwgezet volgt al is het maar te doen om de prachtige omgeving. De vragen zijn daarom een beetje aangepast.

 

De ideale fietsschoen?

Wie vinden jullie de knapste wielrenner van het profpeloton?
I: Hoe heet die wielrenner van Shimano ook al weer met die mooie haren? Dat vind ik wel een knappe vent (gelukkig weten wij dat Ingrid hiermee Marcel Kittel bedoelt). 
M: Niet Marcel Kittel maar Marcel Kamphuis. 
Wat is jullie favoriete fietsgebied?
I: Ik vind het al fantastisch wanneer ik vanuit hier Duitsland in fiets. Ik heb dan al het idee dat ik in een heel andere omgeving terecht ben gekomen. 
M: Dat zijn de Oostenrijkse Alpen. Fietsen in de bergen vind ik fantastisch. Ik ben daar vroeger, voor we kinderen kregen, regelmatig in Oostenrijk op fietsvakantie geweest.
Wie is de sterkste wielrenner van jullie beide?
M: In principe is Ingrid dat omdat ze ook meer fietst.
I: Ik ben wel erg nieuwsgierig hoe de verhoudingen dit jaar liggen omdat Marlijn in de winter bij JoyMe heeft doorgetraind. Maar over het algemeen is er geen onderlinge competitie tussen ons.
Moeten de mannen van RTC hun benen wel of niet scheren?
M: Van mij hoeft het niet.
I: Ik vind het mooier zonder haar. Maar ik vind dat wel meer iets voor de professionals of de hele snelle renners. Maar ik zit eigenlijk niet op de fiets om de benen van de mannen te bekijken. 

Tot zover het gesprek met de beide dames. Graag bedanken we Ingrid en Marlijn voor kun bijdrage. Ingrid zien we zeker terug op de zondagochtend maar ook haar bijdrage als ‘theetante’ bij de pauzeplekken van de Kamphuis Classic en Rabo Köttelpeern Classic wordt zeer gewaardeerd. Marlijn zullen we vast en zeker Pardoes terug gaan zien de komende jaren!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Weekend Groep 2 (Niels Koehorst)

Groep 2 gaat de laatste jaren steevast in de zomer een weekend naar heuvelige of bergachtige omgevingen zoals de Vogezen, Zuid-Limburg en Willingen. Dit jaar werd het eens tijd voor een heus wintermountainbike-weekend in Bad Iburg. Zaterdagmorgen 17 januari verzamelden 14 fietsers van groep 2 zich bij FietZ waar het busje van Kamphuis Rijwielen (?) en een aantal fietsendragers werden volgepakt met mountainbikes. Omdat je met de cyclecrosser niets te zoeken hebt in het Teutoburgerwald hadden sommigen een mountainbike geleend van Michel. Emiel had een aantal appartementen net buiten Bad Iburg gehuurd voor de overnachting. Hier aangekomen werd eerst buiten op het terras een kop koffie met gebak genuttigd in het heerlijke winterzonnetje. De omstandigheden waren ideaal voor een mooie fietsmiddag in deze prachtige omgeving. Toen de koffie op was werd de wielerkleding aangetrokken en lieten wij ons onder begeleiding van navigatiesystemen door de bossen leiden. We waren nog maar enkele kilometers onderweg en amper warm toen we gelijk één van de langste en zwaarste beklimmingen van de dag moesten trotseren.

Genoeg klimwerk.

Deze klim eindigde bij de Hermannsturm, waarna we ons gelijk weer het diepe in konden storten via een steile afdaling. De geur van smeulende schijfremmen was duidelijk te ruiken. Na elke beklimming en afdaling werd netjes op elkaar gewacht en zo werd zonder noemenswaardige problemen (buiten een aantal valpartijen van niet nader te noemen renners) de tocht van zo'n 40 kilometer en 1100 hoogtemeters volbracht. Eenmaal terug bij het appartement bleken wij per abuis onze reisleider te hebben afgeschud, die door rugproblemen niet de juiste voorbereiding heeft gehad voor een dergelijke rit. Gelukkig duurde het niet lang voordat ook hij arriveerde, want hij leek ons te hebben verrast met een heerlijke winterbarbecue. De flessen Wodka op tafel en auto's met Poolse kentekens verraadden helaas dat deze barbecue niet voor ons was bedoeld. Dan toch maar naar binnen voor een ijskoude Grolsch en Chips (gelukkig ook Barbecue-Ham smaak). Een biertje is toch één van de lekkerste dingen na een zware mountainbiketocht, maar toch is er één ding nóg aangenamer: een WARME douche. Waar de meesten zich tegoed deden aan het koude bier, deden anderen zich tegoed aan het warme water. Echter, toen ongeveer de helft zich gedoucht had bleek het warme water op en moest de rest zich afspoelen met koud water... Hadden wij misschien toch iets minder lang onder die héééélijke warme douche moeten staan...

Goed eten na gedane inspanning.

Nadat iedereen zich al dan niet warm gedoucht had trokken we met twee taxi's naar Osnabrück. Het viel niet mee om een restaurant te vinden waar ze plek hadden voor zo'n grote groep hongerige mountainbikers, maar bij een Grieks restaurant hadden ze gelukkig plek voor ons. We lieten de tafel vol zetten met grote glazen bier en dito schalen met vlees. Vooral de tzatziki-saus viel goed in de smaak en moest de Duitse dames later op de avond toch wel op afstand kunnen houden.Nadat een goede bodem was gelegd werd gezocht naar een gezellig café die we leken te vinden bij Hausbrauerei Rampendahl. Mark liet zich daar vertellen dat discotheek Alando een geschikte plek was voor ons (halfnaakte dames in de bediening e.d.). Na een flinke wandeling en 6x de weg te hebben gevraagd kwamen we aan bij Alando Palais, waar die avond een 'über 30-party' was. Toen we de entreeprijs zagen van €12 leken we de tocht even voor niets te hebben gemaakt. Voor de zekerheid gingen er 2 van ons op verkenning uit om te kijken of het een leuke discotheek was en of het bier goed smaakte. Nadat dit onze goedkeuring weg kon dragen (ondanks het ontbreken van de schaars gelede dames achter de bar) ging ook de rest van de groep naar binnen. Om de dure entreeprijs enigszins terug te verdienen werd een extra rondje langs de gratis champagne gemaakt. We hebben als Nederlanders tenslotte wel onze naam hoog te houden. Tot 3 uur 's nachts werd er gefeiert und getanzt. Als speciale gast was ook Cristiano Bolhaar aanwezig. Op de terugweg in de taxi vielen de eerste sneeuwvlokken reeds uit de hemel.

Sneeuw!!

Toen zondagmorgen iedereen, al dan niet met kater, de gordijnen open deed was de aarde bedekt met een flink pak sneeuw. Gezien onze stuurmanskunsten, of juist het gebrek daaraan, van de dag ervoor leek het verstandig om het fietsen vandaag te laten voor wat het was en werd er in Bad Iburg genoten van een heerlijk ontbijtbuffet. Hierna werden de fietsen weer in de bus en op de fietsendragers geladen en werd de terugtocht ingezet waar de sneeuw plaats maakte voor regen. Ondanks dat we de laatste dag niet hebben kunnen fietsen kijken we terug op een zeer geslaagd fietsweekend wat zoals gebruikelijk tot in de puntjes verzorgd was door Emiel. Waarvoor dank!
Groep 2.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Les Amis de Hem (Hans Stokelaar)

In de zomer van 2013 werden we , Les Amis de Hem , de veloclub rondom Hennie Kuiper , die in 2013 in Hem een monument hadden opgericht ter herinnering aan de heroische overwinning van Hennie nadat hij in het plaatsje Hem een afloper kreeg van zijn achterband , maar na depannage nog de overwinning uit het vuur sleepte in de wielerwedstrijd Parijs-Roubaix, opgeschrikt door het bericht dat het beeld was gestolen , brutaal van de sokkel geroofd.
Het ging de daders waarschijnlijk om de 60 kilo brons , maar de gemeente Hem en Hennie en wij waren aangeslagen .
Nadat speurwerk van de politie niets had opgeleverd , heeft de gemeente Hem de handschoen opgepakt en veel inspanning geleverd om te komen tot een vervanging of herplaatsing van een nieuw te maken beeld.

De plek waar Hennie Kuiper de äfloper" kreeg.

Een belangrijke rol hierin heeft de ambassadeur van Nederland in Parijs de heer Kronenburg geleverd , die zijn contacten met de burgemeester van Hem , de heer Vercamer heeft aangesproken en zodoende op bestuurlijk niveau zijn bijdrage heeft geleverd.
Middels de ambtenaar van sport Laurence Robyn zijn de verdere contacten verlopen.
Harrie Aarnink heeft contact gelegd met de kunstenaar, dhr van Wijk uit Roermond .Deze had ook het oorspronkelijke kunstwerk gemaakt en heeft doordat hij de mal nog had een nieuw beeld gemaakt lijkend op het oorspronkelijke, maar wel uit een ander materiaal ,dat niet zo diefstal gevoelig is nl aluminium dat een bewerking heeft ondergaan met een etsing zodat het ,het oorspronkelijke beeld in kleur en aanzien nagenoeg benaderd.

Het monument.

Er is meermaals goed contact geweest met de gemeente Hem en dat heeft geresulteerd in het feit dat op vrijdag 10 april de onthulling plaatsvindt van het monument 
De plaats waar het nu wordt neergezet is niet meer de oorspronkelijke , bij de pechplek , maar in een nieuw aangelegd plantsoentje bij de ingang van Hem , ongeveer 1 km verder waar het onder camerabewaking wordt geplaatst en ook in het licht van openbare verlichting , dus minder diefstalgevoelig, maar wel aan het parcours.
Wij zijn de gemeente Hem zeer erkentelijk voor hun inspanning.


Het programma ziet er voor vrijdag 10 april voorlopig als volgt uit 
16.30 ontvangst in het gemeentehuis te Hem
17.00onthulling van het beeld
17.10 woordje gesproken door  Hr.Vercamer, burgemeester van Hem .Hennie Kuiper, aanbieden van klein kadootje van Les Amis begeleid door een kleine uitleg

Daarna wordt het glas geheven!

Bedenk dat op zaterdag 11 april de tourversie en op zondag 12 april de profklassieker Parijs – Roubaix wordt verreden 

Meer informatie 
J.H.Stokkelaar
De Wulp5 
7591Lm Denekamp

0541 353265
Mobiel 0642145094

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Oranje fonds / NL Doet 2015 (Bestuur)

Velen van jullie hebben ongetwijfeld wel eens gehoord van het Oranje fonds / NL Doet. Via dit fonds kunnen verenigingen een bijdrage ontvangen voor klussen. De maximale bijdrage bedraagt € 400,-- .

Ook de organisatie van de Noaberkrachttoer 2015 bestaande uit leden van de RTC Twente, WTC Tubbergen en WTC Geesteren, zagen hun kans schoon en Gerard Evers van de WTC Geesteren vroeg subsidie aan voor dit evenement. We waren als organisatie van de Noaberkrachttoer dan ook blij verrast dat het maximale subsidie bedrag van € 400 werdtoegewezen.

 

Veel, maar nuttig werk.

Wel moest er nu op zaterdag 21 maart j.l. het nodige (vrijwilligers) werk verzet worden. Zoals in de aanvraag was aangegeven zou het geld besteed worden aan het maken van borden en routepijlen. Ondanks het feit dat de RTC Twente, WTC Tubbergen en WTC over het nodige materiaal beschikken, komen we voor een Noaberkrachttoer toch materiaal tekort. Naast een vrije tocht over 130 km moeten er immers ook een tweetal familietochten over 40 km worden uitgezet.

Koffie en broodjes, altijd goed!

Zoals uit bijgevoegde foto’s blijkt werd in de garage van Gerard Evers door de drie verenigingen het nodige werk verzet en goed samengewerkt. Het was niet alleen erg gezellig maar ook nuttig. Daarnaast werden wij door Agnes Evers getrakteerd op koffie met belegde broodjes. Al met al kunnen we terugzien op een geslaagde actie. Dankzij de bijdrage uit het Oranje fonds kunnen we voorlopig weer even vooruit.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

4e Garage Wiefferink Snert Cross onder zonnige winterse omstandigheden (Jan Arends)

Op zaterdag 28 februari j.l. werd door Groep 4  voor de vierde keer in successie de Garage Wiefferink Snert Cross georganiseerd.  Ondanks het prachtige winterse weer met een beetje vorst gedurende de nacht en een lekker zonnetje overdag, was de opkomst tijdens deze cross een beetje tegenvallend.  Waarschijnlijk was de krokusvakantie hier debet aan, want aan het parcours en de uitstekende verzorging voor, tijdens en na de tocht kan het niet gelegen hebben.


Na een lekker bakje koffie werd er gestart in drie groepen;
Groep 1; snelle groep-afstand 52 km. - 4 personen
Groep 2: normale groep-afstand 52 km- 12 personen
Groep 3: groep 32 km.- 11 personen.
Onder de deelnemers bevonden zich ongeveer 20 personen van de RTC Twente.

Gezellige drukte bij de start.

 

Ondanks de regen die in de dagen voorafgaand aan de tocht gevallen was, lag het parcours er schitterend bij.  De 52 km route liep via Singraven,  Voltherbrook richting de Braamberg waar op het hoogste punt bij  Vasse een pauze plaats  was ingericht.  Na de pauze ging de route  via  Hezinghe  terug  naar Auto Wiefferink.

Onderweg bij de pauze.


Iedereen was uiterst tevreden over het verloop van de dag en ook achteraf bij Garage Wiefferink was alles weer dik in orde, de erwtensoep liet zich lekker smaken na de zware inspanningen. Gelukkig hadden zich ook geen valpartijen of ongelukken voorgedaan, dus al met al een uiterst geslaagde dag.

Na afloop is er voor iedereen snert.


Als volgend jaar de cross niet samenvalt met de krokus vakantie zal er ongetwijfeld weer meer deelname zijn.

Hieronder een link van foto`s die Martin Kolbrink heeft gemaakt deze dag.

https://picasaweb.google.com/107751993392296958841/Wiefferinkcross28Februari2015?authuser=0&authkey=Gv1sRgCLmO_vOFx4L8Mw&feat=directlink


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 (Quido Degen)

Een aantal jaren geleden zagen we ze voor het eerst verschijnen: wielrenners met een GPS toestel.  Een bekend fenomeen dat over is komen waaien vanuit de outdoor- en hiking-wereld waar positiebepaling, hoogtemeters, richting- en windrichting -coördinaten gemeengoed zijn.

Deze leuke GPS gadgets hebben zich in de laatste jaren met een sneltrein vaart genesteld in de sportwereld. Een groot deel van de zichzelf respecterend sporter is gek op het verzamelen, bekijken en met name het analyseren van zijn “trainings” data. Binnen onze vereniging zien we dan ook talloze renners met bijvoorbeeld een Garmin, Mio of Bryton toestel op zijn stuur. Waar we vroeger genoegen moesten nemen met een fietscomputer,. dat via een spaakmagneetje,  je kon vertellen hoe ver je fietste, hoe snel je fietste, en hoelang je erover hebt gedaan. Hebben we tegenwoordig volwaardige navigatie apparatuur voorhanden in de vorm van een GPS device of een Smartphone. De data die beschikbaar komt is bijna niet meer te overzien.

Het grote toverwoord is momenteel: ‘Social Media’!  Social media is een verzamelnaam voor alle internet-toepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te delen op een gebruiksvriendelijke en vaak leuke wijze. Social media staat voor 'Media die je laten socialiseren met de omgeving waarin je je bevindt'.

Waar we allen bekend zijn met Twitter, Facebook en Linkedin, zijn er voor sporters ook een aantal platformen waar je lekker kunt ‘socialisen” met je medesporters: Runkeeper, Garminconnect en Strava.

Over deze laatste wil ik jullie wat meer vertellen!

Strava is een internet-toepassing waar je al je GPS data via je smartphone, GPS apparaat of handmatig kunt uploaden. Strava zal deze data voor je opslaan en mee gaan analyseren.

De data die je upload bestaat uit al je gereden routes, tijden, plaatsen, afstanden en tijdstippen. Strava kan dus alles rondom je “strava account” analyseren.  Dit geeft een aantal interessante,  leuke en bruikbare inzichten.

Segmenten

Strava kent zogenaamde segmenten. Deze kun je zelf maken en zijn stukken weg op de door jou gereden route. Vervolgens zal Strava berekenen hoe lang jij over dit segment gedaan hebt. Dit zal vervolgens worden vergeleken met andere Strava accounts. Het mooiste is natuurlijk als jij de snelste bent die ooit dit segment gefietst heeft. Strava noemt je dan de KOM (King of the Mountain) voor mannen of QOM (Queen of the Mountain) voor vrouwen.  Segment hieronder is de beklimming van de Lonsberg in Duitsland. Inmiddels zijn er tientallen segementen beschikbaar in onze omgeveving. Varierend van een grote ronde tot een sprintje bergop. Veel sporters zien de deze segmenten een grote uitdaging en vinden ook veel plezier om eens een vergelijk te maken met bijvoorbeeld de profs op Alphe d’huez. Laurens ten Dam is bijvoorbeeld een fanatieke Strava atleet. Laurens kun je net als bij twitter volgen om zodoende zijn fiets prestaties te volgen.

Prestaties op een segment.

Vrienden

Net zoals bij Facebook kun je In Strava kun je een heel netwerk opbouwen van 'vrienden' . Zo kun je zien wat je vrienden voor routes gefietst hebben. Belangrijker/leuker nog is dat je op de verschillende segmenten kunt zien hoe snel je vrienden daar gefietst hebben. Het is zelfs mogelijk in Strava 'clubs' te maken, waarbij je kunt zien wie van jouw club de meeste kilometers, hoogtemeters en dergelijke gefietst heeft. Op Strava bestaat inmiddels ‘RTC Twente’. Hier kun je inmiddels de prestaties zien van onze leden. Met name het kunnen delen van je fiets prestaties is een absolute plus. Je vrienden kunnen je routes inzien, voorzien van commentaar en van een “kudo” (duimpje). Ook kun je routes van elkaar downloaden (Alleen premium accounts), om deze weer te gebruiken voor je eigen GPS apparaat.

 

En meer

Wat Strava daarnaast mogelijk maakt is het feit dat je je gegevens in de loop der jaren kunt analyseren. Zo kun je op een bepaald segment kijken wat de tijden zijn die jij daar ooit hebt gereden. Hiermee kun je bekijken of je huidige conditie beter of slechter is dan de conditie precies een jaar geleden. Strava registreert van jouw ritten op de verschillende segmenten de snelheid, tijd, hartslag en het geleverde vermogen. Hierbij moet wel in acht worden genomen dat deze gegevens voorhanden zijn.

Als je je gewicht en dergelijke goed heb ingevuld zal Strava het geleverde vermogen berekenen bij gebruik aan een vermogensmeter. Hierbij moet wel opgemerkt worden dat deze vermogensberekening een 'bij benadering' berekening is. Strava kan namelijk niet zien of je bij iemand in het wiel zit, veel tegenwind hebt of andere omstandigheden die het te leveren vermogen beïnvloeden.

Strava Challenges

Om de strava atleten een uitdaging te bieden worden er regelmatig “challenges” gepresenteerd. De “challenge” is  vaak  een maandelijkse competitie voor mensen die de meeste kilometers rijden, de langste rit rijden of de meeste hoogtemeters in een maand rijden. Strava analyseert na afloop van de rit deze gegevens helemaal en vergelijkt zich op elk segment met anderen. Op deze manier krijg je dus een soort scoreboard. Op dit moment loopt er bijvoorbeeld een MTS (monthly training session), waarbij je dus zoveel mogelijk kilometers moet maken in de maand maart. 123.000 mensen doen hier inmiddels aan mee.

Je kunt precies zien wat al je vrienden of RTC-clubgenoten die Strava hebben fietsen.

Strava is een heel mooi initiatief en zal ook veel RTC’ers heel veel mogelijkheden bieden.  Van het analyseren van je eigen ritten tot een stukje competitie met anderen. Ook het 'afkijken' van routes die anderen fietsen leiden ertoe dat je meer fietsplezier kunt beleven.

Maar… Strava kan ook het plezier in het fietsen wegnemen als je alleen nog maar gericht bent op KOMmetjes en segmenten. De uitdaging voor Strava-gebruikers is dan ook om de gulden middenweg te zoeken tussen het neerzetten van leuke prestaties en het behouden van fietsplezier. Als die balans weg is en doorschiet naar het prestatieve, dan is Strava wellicht niet iets voor jou.

Kortom een uitdagende manier om iets met je GPS data te doen!

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tip van het wielcontact (Redaktie)

We gaan proberen elk wielcontact een handige, vaak kosteloze of goedkope tip te plaatsen, zodat jij ook meer fietsplezier krijgt. Heb jezelf een handige tip? Mail deze dan door naar rudinijmeijer@outlook.com

Vaak komt het voor, zeker bij brede ATB-banden, dat je een bobbel of een knik krijgt in de opgelegde band. Dit kan, zeker op een gladde weg, zeer irritant zijn. Wil je dit verhelpen dan kun je het beste de lucht grotendeels uit de band laten lopen en afwasmiddel tussen de velg en buitenband smeren, zowel links als rechts. Door deze glijdende tussenlaag zal de band zich beter zetten en zal de bobbel verdwijnen!

Vanaf nu bij elke fietser in de schuur!

Hoofdsponsor van RTC Twente - Fietz Denekamp Hoofdsponsor van RTC Twente - Morein Kunststoffen Hoofdsponsor van RTC Twente - Rabobank Denekamp Hoofdsponsor van RTC Twente - Welkoop Denekamp